Review: Goudkust door Suzanne Vermeer

suzannevermeer-goudkust

Volgens traditie komt er tweemaal per jaar een boek uit van Suzanne Vermeer. Suzanne Vermeer is, zoals inmiddels bij velen bekend, het pseudoniem van de in 2011 overleden auteur Paul Goeken. Ook na zijn overlijden blijven er boeken uitkomen, ondanks dat niet bekend is wie er verantwoordelijk is voor deze nieuwe romans. Goudkust is verschenen in een nieuwe vormgeving en ook enkele oudere titels zullen (opnieuw) uitgebracht worden met deze vormgeving.

Dan bleef er nog één puntje over dat Noa niet lekker zat. Net als gisteren, liet Tibor het ook vandaag afweten en had Dorba zijn plaats ingenomen. Zou het hem geen biet interesseren dat de beste vriendinnen van zijn aanstaande er waren, of was ze dan weer te cynisch?

Goudkust gaat over de Nederlandse Fleur, die op het punt staat te trouwen met haar grote liefde Tibor. Ruim twee jaar geleden verhuisde ze voor hem naar Kroatië, waar ze nu samen een luxe leventje leiden. Tibor beheert enkele horecagelegenheden en de zaken gaan goed. Het is dan ook geen probleem om haar drie beste vriendinnen over te laten komen voor de bruiloft. Fleurs vriendinnen zijn echter niet zo heel enthousiast over de afstandelijke zakenman die om de hand van ‘hun’ Fleur heeft gevraagd. Ze twijfelen enorm over zijn bedoelingen, omdat hij vaak weg is en altijd wordt bijgestaan door twee bodyguards. Fleur wijst deze bezwaren echter van de hand, maar als ze op een onbewaakt moment wordt ontvoerd, blijkt er toch meer aan de hand..

De ontvoering vindt vrij vroeg in het verhaal plaats, wat redelijk verrassend is. Een wending als deze verwacht je immers pas aan het einde van een boek. De ontvoering blijkt echter het begin van een spannend verhaal met onverwachte wendingen. De zonnige Kroatische goudkust blijkt het decor voor een verhaal waarbij je je steeds opnieuw afvraagt welke personages nu eigenlijk goed of slecht zijn. Is alles wel wat het aanvankelijk lijkt?

Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende perspectieven, waardoor je als lezer vaak eerder op de hoogte bent van bepaalde informatie dan de vriendinnen van Fleur. Tegelijkertijd blijf je ook vaak genoeg met vragen blijft zitten. Hoewel de personages soms overdreven stereotype worden neergezet (een van de vriendinnen is een mollige meid die gedurende het verhaal maar blijft eten en als een gezellig dikkerdje wordt neergezet en ook is er een hele slanke, nuchtere vriendin die gek is op gezond leven en sporten) worden ze naarmate het boek vordert wel goed uitgewerkt. Het boek is juist door deze soms wat makkelijke beschrijvingen en dialogen niet het allersterkste boek van Vermeer, maar het leest absoluut lekker weg. Wat mij betreft is het, onder andere door het onverwachte einde, zeker de moeite waard om te lezen en ideaal om mee te nemen naar je zonnige vakantiebestemming!

Cijfer 7 / 10

Suzanne Vermeer – Goudkust is online onder andere verkrijgbaar bij Bruna en Bol.com en kost €15,00.

Ik zou het leuk vinden als je me volgt op Bloglovin’!