Review: Happy life door Mascha Feoktistova

Happy life

Zoals ik eerder al vertelde ben ik twee weken geleden naar de Beautygloss party geweest. Dit event werd georganiseerd door Neerlands bekendste beautyblogger: Mascha Feoktistova. Mascha presenteerde haar boek die avond en omdat ze al had aangegeven dat het boek je een ‘inkijkje in haar leven’ zou geven was ik eigenlijk best benieuwd. Ik kocht het boek dan ook die avond en sloeg aan het lezen. Happy life verscheen in mei 2014 en staat op dit moment op nummer 1 in de bol.com top 10 best verkochte boeken.

In dit boek wil ik jullie alles meegeven wat ik door de jaren heb geleerd. Korte verhaaltjes met ervaringen die mij aan het denken hebben gezet, mij nieuwe inzichten verschaften en die ik graag aan andere vrouwen wil doorgeven.

Bovenstaand citaat geeft precies de kern van Happy Life weer. Korte verhaaltjes van maximaal een pagina of 5/6 over onderwerpen als school, sparen, respect op de werkvloer, happy zijn, me-time en dankbaarheid. Persoonlijke anekdotes worden afgewisseld met levenslessen en tips (als ‘hoe kun je het beste sparen’). Feoktistova’s schrijfstijl is exact zoals op haar website: vrolijk, speels en informeel. Hoewel dat wellicht minder passend is in een boek, past het wel in een boek van dit ‘format’.  Het boek bevat daarnaast enkele prachtige foto’s van fotograaf Alexander Sporre. Dit alles is in een lekker meisjesachtig, roze sausje gegoten.

Het boek lijkt erg gericht op jonge fans van Mascha en haar website. De tips en levenslessen die Mascha beschrijft komen mij erg vanzelfsprekend voor, maar ik kan me voorstellen dat meiden van een jaar of 13 hier best veel inspiratie en steun uit kunnen halen. Mascha vertelt namelijk heel open over haar leven en de dingen die ze heeft meegemaakt en dus ook over dingen waar ze tegenaan liep en die ze zelf heeft moeten leren. Ze is een rolmodel voor veel (jonge) meiden en daarom denk ik dat dit boek geen slechte zet is. Had ik een ruime 10 jaar geleden zo’n voorbeeld gehad was ik enorm blij geweest met dit boek. Nu, als twenty-something’er heb ik wat minder aan de tips. Op kamers gaan, bijbaantjes en goed je best doen op school? Been there, done that. En toch bevat het boek ook voor lezeressen van mijn leeftijd leuk leesvoer. Het hoofdstuk ‘genieten van het moment’ heb ik bijvoorbeeld met interesse doorgebladerd, gewoon omdat ik daar zelf nog wel eens moeite mee heb.

Ondanks dat Happy Life een grappig boekje is om eens door te lezen ben ik er met veel moeite doorheen gegaan. Ik heb het boek enkele keren opzij gelegd, om er vervolgens bijna met tegenzin weer in te beginnen. De reden hiervoor is de enorme hoeveelheid aan spel-, taal-, en stijlfouten in het boek. Daarbij heb ik het over taalfouten als verassend – verrassend, met – net en over zinnen die verkeerd worden afgesneden aan het einde van de regel (gebruikeli-jk, vro-ege, etc.). Daarnaast staat er een overload aan dubbele spaties en spaties binnen woorden in het boek. Het gevoel dat dit bij mij oproept is dat het boek erg snel afgeraffeld is, wellicht om het op tijd gedrukt te hebben voor de Beautygloss party (want: verzekerd van hoge verkoopcijfers). Erg storend en ergens vind ik het onbegrijpelijk dat uitgeverij Bertram+deLeeuw heeft besloten dit boek zo uit te geven.

Kortom:
Ik bewonder Mascha om wat ze door de jaren heen heeft opgebouwd en hoe ze dit heeft aangepakt. Om die reden had ik graag wat meer over haar persoontje gelezen. Dat viel me een beetje tegen, want als lezer van haar site wist ik vrij veel informatie al. Het boek is grappig geschreven, perfect voor jonge meiden die soms wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken bij het “ontdekken van de wereld”. De grote hoeveelheid fouten in het boek zorgde er bij mij echter voor dat ik het boek zo snel mogelijk dicht wilde slaan. Vanwege de grote hoeveelheid vaste lezers van Mascha’s blog zal er vast snel overgegaan worden tot meerdere drukken, dus ik neem aan dat hier nog wel even naar gekeken wordt. Ik bied me bij deze aan als tekstschrijver.

Cijfer 5 / 10

Mascha Feoktistova – Happy Life is online onder andere verkrijgbaar bij Bruna en Bol.com en kost €14,95.

Ik zou het leuk vinden als je me volgt op Bloglovin’!