Review: Sophie Jackson – Stuk van jou

stuk van jou

Boeken die je niet meer wilt wegleggen vanaf het moment dat je de eerste zin van het verhaal hebt gelezen, wat houd ik daarvan! Zeker wanneer het een verhaal is met een rauw randje, waarin niets is wat het lijkt. Stuk van jou is zo’n boek en het duurde dan ook niet lang tot de verslaving aan dit verhaal zich van mij meester maakte.

Iedereen kwam in beweging. Cipier West greep zijn wapenstok en dook op Carter af voordat die Corey kon bereiken, die als verstijfd in zijn stoel zat. Kats lichaam ging algauw schuil achter een opgezweepte Riley, die haar beschermde met zijn grote lichaam terwijl er nog drie cipiers op Carter doken.

Katherine (Kat) Lane is negen jaar oud als haar vader voor haar ogen wordt vermoord. Een vreselijk trauma, waar ze zestien jaar later nog bijna elke nacht nachtmerries door heeft. Inmiddels is Kat lerares Engels en wil ze de belofte die ze aan haar vader deed in de praktijk brengen: iets betekenen voor de maatschappij. Ze gaat lesgeven in de New Yorkse gevangenis Arthur Kill. Daar ontmoet ze gedetineerde Wes Carter. Hij is gevaarlijk en intimiderend, maar tegelijk heel intelligent en aantrekkelijk. Die tegenstrijdigheden intrigeren Kat en ze valt als een blok voor Carter. Maar eigenlijk mag dat helemaal niet.

Niets is wat het lijkt. Dat is wat in Stuk voor jou heel erg duidelijk wordt. Binnen de eerste twintig pagina’s van het boek wordt een donkere, criminele setting geschetst die je meteen alert en benieuwd maakt. Wanneer hoofdpersonen Kat en Carter elkaar voor het eerst ontmoeten in gevangenis Arthur Kill gedraagt Carter zich als een vreselijke hufter. Toch maakt Kat iets in hem los, iets dat hem een beetje kwetsbaar maakt en hij weet dan ook niet zo goed hoe hij daarmee moet omgaan. Langzaam ontstaat er een intellectuele, maar ook sensuele aantrekkingskracht tussen de twee.

Gedurende het verhaal kijken we afwisselend steeds mee met een van beide hoofdpersonages. Deze vertelwijze geeft een bijzonder effect: hierdoor leer je zowel Kat als Carter goed kennen waardoor je je goed kunt inleven in hun situatie. Aan de andere kant zorgt het er op bepaalde momenten ook voor dat je even geen idee hebt van de gedachten en acties van het andere personage. Dit zorgt af en toe voor verrassende wendingen. De chemie tussen Kat en Carter wordt heel intens beschreven, wat het verhaal niet alleen spannend en rauw, maar ook romantisch en sexy maakt. Sexy, vanwege de vele enorm gedetailleerde sexscènes. Ik moest er even aan wennen, zeg maar.

Wat ik persoonlijk erg gaaf vond aan het boek waren zaken als woordkeuzes (een stevige vloek hier en daar werd niet geschuwd terwijl dat vaak toch iets meer verbloemd wordt) en de toch best heftige verhaallijnen, terwijl er ook een intellectueel tintje aan zat. Dit laatste geeft het boek toch wat meer diepgang mee, wat mij erg aanspreekt. Is er dan geen enkel puntje van kritiek? Toch wel, want ik vond de vertaling her en der wat makkelijk met soms vreemde zinsconstructies. Ook had ik naar het einde toe misschien nog een iets stevigere plotwending verwacht. Maar uiteindelijk is Stuk van jou gewoon een prachtig en intens liefdesverhaal over twee geliefden die eigenlijk niet samen mogen zijn. Zo enorm romantisch en lief, ik kon er geen genoeg van krijgen en raakte compleet verslaafd. Carter stal mijn hart met elke bladzijde een beetje meer, wat een geweldige vent! Sophie Jackson zet met Stuk van jou een geweldige debuutroman neer, die van begin tot eind spannend en sexy is. Stuk van jou is het eerste deel van een trilogie en verschijnt deze maand in de boekhandels. Ga het lezen, gegarandeerd genieten! Ik kijk in ieder geval enorm uit naar de andere twee delen van deze trilogie.

Dit boek heb ik ontvangen van de uitgeverij.