Review: Gertrude van der Linden – Wat je schrijft ben je zelf

wat je schrijft ben je zelf cover

Deze blogpost komt vandaag op een veel later tijdstip online dan jullie van mij gewend zijn. Vanochtend is mijn konijn Guus namelijk opgenomen in de dierenkliniek waar hij nu aan een infuus voor zijn leventje ligt te vechten (terwijl ik mega gestrest thuis zit af te wachten). Het kwam er dus eerder vandaag nog niet van om de blogpost af te maken.

Toch wil ik graag vandaag alsnog de blogpost online zetten. Op 5 april j.l. verscheen bij uitgeverij Kosmos namelijk het werkboek Wat je schrijft ben je zelf van Gertrude van der Linden. Ik werd benaderd om mee te doen aan een blogtour die deze week loopt. Verschillende lieve medebloggers schrijven iets over het boek en maken er een opdracht uit. Ik doe graag mee aan deze blogtour en ben erg enthousiast. Vandaag ga ik jullie vertellen waarom!

wat je schrijft ben je zelf bucketlist

Wat je schrijft ben je zelf

Ben jij wel eens heel bewust bezig met vragen als ‘wat is het dapperste dat je ooit hebt gedaan?’, ‘wat ben je niet en wat zou je wel willen zijn?’ en ‘hoe blijf je trouw aan jezelf?’ En wat doe je daar vervolgens mee; schrijf je ze bijvoorbeeld wel eens op om jezelf er aan te helpen herinneren? Het werkboek Wat je schrijft ben je zelf stelt zulke levensvragen en daagt je aan de hand van originele opdrachten uit om aan de slag te gaan met jouw eigen opvattingen, gevoelens en creativiteit. Door het doorlopen van deze opdrachten ontstaat een uniek boek met jouw eigen verhaal.

Heeft een boek een mooie omslag en bevat het bijzondere illustraties, dan heeft het mijn volledige aandacht. Wat je schrijft ben je zelf is zo’n boek; je blijft er maar doorheen bladeren door de mooie afbeeldingen. Bij het doorbladeren van het boek was elke pagina weer een verrassing, niet in de laatste plaats door de verschillende inspirerende quotes die er in het boek staan. Een kritische noot: sommige vragen vind ik een beetje suggestief/negatief door de toonzetting ervan. ‘Waar voel jij je schuldig over?’ en ‘Waar schaam jij je het meest voor?’ zijn vragen die wellicht ook positiever ingestoken hadden kunnen worden. Toch biedt het geheel van alle vragen een mooie basis voor meer bewustwording en zelfreflectie. Vragen die je uitdagen out of the box te denken en opdrachten die soms heel schattig en leuk zijn (het drogen van je favoriete bloem bijvoorbeeld). Een mooie mix, waardoor dit boek een perfect cadeau aan jezelf of een ander is, en waar je veel plezier uit zult halen!

wat je schrijft ben je zelf van jezelf houden

Houden van jezelf?

In totaal bevat het boek 33 vragen en opdrachten. De vraag die ik voor je ga bespreken is vraag 27: ‘Hoe leer je van jezelf te houden?’. De bijbehorende opdracht is ‘Maak een dankbaarheidslijstje’ en ook deze ga ik invullen. Dus let’s go, daar gaan we dan…

Van jezelf houden dus. Een thema waar ik de afgelopen maanden heel bewust mee bezig ben geweest, zeker toen het even niet zo lekker ging. Het is de basis van een positief en happy leven waarin je het beste uit jezelf kunt halen. Toch is het best een moeilijk ding, zeker voor iemand met controlfreak als middle name; iemand die vrij kritisch is op haar eigen doen en laten én dat van haar omgeving. Want volgens mij betekent houden van jezelf eigenlijk dat je de focus op je gebreken moet loslaten en moet kijken naar dat waar je wél blij mee bent. Het is helemaal oké om niet perfect te zijn, dat moet je ook niet willen nastreven. Van jezelf houden is kiezen voor jezelf in plaats van (alleen maar) voor de ander, kiezen voor dat waar jij gelukkig van wordt. Maar hoe doe je dat nou, als je zo kritisch bent wanneer je in de spiegel kijkt? Of als je keuzes maakt op basis van aannames over wat anderen vinden, terwijl je die aannames zelf hebt gecreëerd?

Er zijn talloze wetenschappelijke onderzoeken en boeken gepubliceerd over zelfliefde en ik denk niet dat ik de persoon ben die je daar alles over kan vertellen. De afgelopen maanden stond voor mij echter zeer regelmatig een vraag centraal. Deze wil ik met je delen, want het kan een mooie stap zijn richting het antwoord op deze ‘zelfliefde kwestie’: Ben ik het feitelijk eens met mijn eigen – vastgeroeste – overtuiging? Deze vraag stel ik mijzelf heel vaak, waardoor ik de rust en ruimte neem om aan de hand van voor- en tegenargumenten vast te stellen of een aanname of overtuiging daadwerkelijk klopt. Soms classificeer ik bepaalde situaties als falen en eigen onkunde, terwijl dat feitelijk helemaal niet terecht is. Het nadenken over de juistheid van mijn aannames zorgt ervoor dat ik altijd volledig achter mijn eigen keuzes sta en niet handel naar een overtuiging die voortkomt uit onzekerheid of kritiek op mijzelf. Dit heeft mij geholpen mijzelf meer te accepteren, dus misschien is het ook iets voor jou? Ook heel bewust stilstaan bij mooie en goede gebeurtenissen zorgen ervoor dat je focus kunt leggen op positiviteit in je leven. Dit is dan ook wat ik ga doen bij de volgende opdracht:

wat je schrijft ben je zelf - opdracht

Dankbaarheidslijstje

Wat ervaar ik als positieve dingen in mijn leven en waar ben ik dankbaar voor? Dat blijkt stiekem veel meer te zijn dan ik zelf dacht. Ik deel enkele van de punten op mijn lijstje met je:

♥ De vrijheid om te zeggen en denken wat ik wil, te voelen hoe ik me voel, te gaan en staan waar ik wil en mijn eigen keuzes te maken. De vrijheid om de mensen te kiezen met wie ik wil omgaan en de vrijheid om de dingen op mijn manier te beleven.

De lieve mensen in mijn leven waarmee ik kan praten, feesten en lachen, waar ik raad aan kan vragen en een pittige discussie mee kan voeren. Het zijn er zoveel meer dan ik me heel lang realiseerde.

De mooie reizen die ik in mijn leven al mocht maken en nog wil/kan/mag maken. Het is een voorrecht om te mogen reizen en meer van de wereld te zien!

De mooie contacten en kansen die het bloggen mij gegeven heeft. Ik struggle nog steeds soms met het hebben van een fulltime baan én het structureel bijhouden van mijn blog, maar de beslissing om te gaan bloggen heeft mijn leven zo verrijkt!

♥ Avonden dat ik met een kop hete thee en een goed boek op de bank of in bad lig. Ultiem ontspannen, zo fijn!

Ik vind het enorm bijzonder om zo bewust bezig te zijn met mijn eigen waarden en gedachten en heb al verschillende opdrachten uit het boek uitgevoerd. Ze zijn niet allemaal even makkelijk te beantwoorden en je moet echt heel eerlijk zijn naar jezelf. Het is mooi dat eens heel bewust te doen en ik ben blij dat dit boek me daarmee op weg heeft geholpen!

Wat staat er op jouw dankbaarheidslijstje?

Dit boek heb ik ontvangen van de uitgeverij.

Delen: