Wandelen in het domein van de muskusos in Dovrefjell National Park in Noorwegen (Muskusospad)

Wandelen in het domein van de muskusos in Dovrefjell National Park in Noorwegen - sommarmorgon

Welkom in Dovrefjell-Sunndalsfjella National Park, in het hart van Noorwegen. Hier betreed je het rijk van de muskusos. Dit gebied in Noorwegen is de thuisbasis van de enige muskusospopulatie van Noorwegen. Wij wandelden het Muskusospad: een prachtige route aan de oostzijde van dit nationale park. Als je het mij vraagt, was dit een van de mooiste wandelingen die we gemaakt hebben in het Dovrefjell gebied. Dus trek je wandelschoenen aan, houd je verrekijker bij de hand en wandel met me mee!

Op deze route in Noorwegen kun je bijzondere ossen spotten - sommarmorgon

Heuvelachtig en uitgestrekt

Het gebied waarin je loopt is uitgestrekt en biedt prachtig uitzicht op de bergen van Dovrefjell – Sunndalsfjella Nationaal Park.

Routekaart Muskusos pad

Wij combineerden de lange en korte route met elkaar en liepen van Kongsvold Fjeldstue via Grønbakken naar Høgsnyta en weer terug naar Kongsvold Fjeldstue.

Routekaart Muskusospad Noorwegen - sommarmorgon

Het Muskusospad in Noorwegen

De muskusos is een arctisch dier dat voornamelijk voorkomt in koude gebieden. In de eerste helft vorige eeuw is een populatie van deze dieren echter opnieuw geïntroduceerd hier in Noorwegen, vanuit Groenland. Ze lijken op runderen, maar zijn in werkelijkheid eerder verwant aan geiten en schapen. Een muskusos wordt maximaal 23 jaar oud. Je kunt de dieren overal in Dovrefjell-Sunndalsfjella National Park tegenkomen, maar men zegt dat de kans het grootst is op het Muskusospad, dat loopt tussen Kongsvoll en Grønbakken. Dit deel van het nationale park ligt in de Noorse regio Trøndelag.

Het muskusospad (‘Moskusstien’ in het Noors) is een goed ontwikkeld netwerk van wandelpaden rond Kongsvoll of Grønbakken. Er zijn routes in verschillende lengtes tussen de 4,5 en 15 kilometer, maar ze zijn eenvoudig aan elkaar te koppelen. Dat besloten wij dan ook te doen: wij koppelden de lange en korte aan elkaar en liepen zo een route van zo’n 18 kilometer. Deze route loopt zowel langs de oost- als de westkant van de snelweg E6.

Kongsvold Fjeldstue in Noorwegen

Onze wandeling begint bij Kongsvold Fjeldstue, een hotel waarvan het oudste gebouw uit 1720 komt. Door dit gebied loopt ook een pelgrimsroute en deze wandelaars maken graag gebruik van het hotel. Er zijn georganiseerde excursies in het muskusosgebied. Ben je daarin geïnteresseerd, schrijf je dan in bij de receptie van het hotel. Overigens even opletten voor de mensen met een hond: bij de entreepoort naar het terrein van het hotel ligt elektriciteitsdraad op de grond. Je kunt erlangs via een poortje aan de zijkant.

Let op: Je mag als daggast alleen betaald parkeren bij Kongsvold Fjelstue. Parkeerkaarten (ook voor parkeren langs de weg) koop je bij de receptie.

Onze wandeling over het Muskusospad

Wij beginnen onze route aan de oostkant van de E6. Vanuit Kongsvold Fjeldstue klimmen we door de botanische tuin, langs een rivier omhoog de berg op. Eenmaal boven, lopen we door een uitgestrekt gebied met wat lage begroeiing, riviertjes, heuvels en vooral een prachtig uitzicht op de bergen van Dovrefjell. De route is goed aangegeven en het loopt lekker weg. Dit eerste stuk van Kongsvoll tot aan Grønbakken is zo’n 5 kilometer lang. Aan deze kant van de weg lopen geen Muskusossen, maar het is alsnog zeer de moeite waard om hier te lopen. Het uitzicht en vooral de vergezichten zijn immers prachtig! De route is hier zeer goed gemarkeerd met ‘Moskusstien’ borden.

Na ongeveer 4,5 kilometer komen we uit bij een parkeerplaats, waar enkele campers staan. Vanuit hier loop je een stukje langs de snelweg, om die vervolgens over te steken. Het was een beetje zoeken hoe we ons hier langs moesten manoeuvreren, maar uiteindelijk ging het prima.

Meer wandelen in Dovrefjell? Wandel naar de top van de berg Snøhetta in Noorwegen: een avontuurlijke tocht over rotsen en sneeuw

De hond speelde lekker in de sneeuw in midden-Noorwegen - sommarmorgon
Afdalen door modderige paadjes in Dovrefjell - sommarmorgon

Vervolg van de route via Grønbakken

Na een korte break aan de overkant van de weg, gaan we bij Grønbakken dan echt het gebied van de Muskusossen in. De route volgt een pad van 5 kilometer tot we de wandelaars van de korte route ontmoeten. Het gebied waar we lopen is een soort toendra, afgewisseld met riviertjes die we moeten oversteken én zelfs sneeuw. Dat laatste vindt vooral onze hond Siggy leuk, die uitgebreid de tijd neemt om even lekker te spelen in de sneeuw.

Ik kan me voorstellen dat dit een modderig stuk is en misschien ook wel lastig te lopen als de sneeuw na de winter aan het smelten is. Goede schoenen zijn een must! Gelukkig zijn onze wandelschoenen goed bestand tegen het water, dus zonder veel gedoe lopen we door.

Je wandelt op het Muskusospad in Dovre door uitgestrekte gebieden - sommarmorgon

De wandeling hier is echt goed te doen. Het is wat heuvelachtig, maar vereist niet het klimwerk dat we deden op de Snøhetta wandeling, verderop in dit nationale park. De paden zijn goed aangelegd en dus kunnen we goed doorwandelen. Er zijn veel duidelijke markeringen en op knooppunten staan informatieborden die je vertellen waar je precies zit. Dat is echt heel duidelijk en goed gedaan. De enige lastige factor is misschien het weer. Het waait best hard op deze weidse oppervlakten en eerlijk gezegd is het ook best fris. Het is midden juli, maar het is toch maar een graad of 8.

In de buurt: National Scenic Route Rondane in Noorwegen

Een omweg naar Høgsnyta - uitkijkpunt op 1320 meter hoogte

Een omweg naar Høgsnyta: uitkijkpunt op 1320 meter hoogte

We besluiten een omweg te maken naar Høgsnyta, een uitkijkpunt op 1320 meter boven zeeniveau. Het uitzicht hier is waanzinnig! Net voor de klim naar Høgsnyta kun je overigens nog een omweg maken in de vorm van een driehoek, in westelijke richting. Vanuit daar heb je een mooi uitzicht op de Snøhetta. Daar hadden wij zelf al bovenop gestaan en bovendien hadden we al voldoende kilometers in de benen. Vanuit Høgsnyta lopen we daarom langzaam terug naar beneden, terug naar Kongsvold Fjeldstue.

Tijdens deze vrij steile afdaling van zo’n 200 meter lopen we door berkenbossen en zien we voor het eerst weer wat bloemen. We zijn weer binnen de bosgrens! Dit laatste stuk loopt deels door stroompjes en is daardoor erg modderig. Goed opletten waar je loopt! Het laatste stuk loop je weer langs de snelweg af (let op: er is een pad náást de snelweg!) om dan tevreden bij de auto aan te komen met een ruime 18 kilometer in de benen.

Voor Siggy was 18 km wandelen in de Noorse bergen een peuleschil

Zien wij de Muskusos tijdens onze wandeling? Ja, maar alleen héél in de verte. We moeten goed kijken, maar dan zien we er toch een paar lopen. Te ver om een foto van te maken met mijn mobiele telefoon. Ten tijde van deze wandeling hadden we nog geen verrekijker, maar die hebben we hierna wel aangeschaft. Goed voor volgende wandelavonturen. Gelukkig hadden we de Muskusos al van dichtbij gezien tijdens ons Snøhetta avontuur. Maar ook zonder de dieren hier te spotten, is dit een ongelooflijk mooie omgeving.

Goed om te weten

Houd een veilige afstand tot de Muskusos, zeker 200 meter. Als het dier zich bedreigt voelt, zal hij aanvallen. In termen van fight or flight kiest deze vanuit instinct voor ‘fight’. Loopt er een dier vlakbij het pad, loop er dan met een grote boog omheen. Door op de trail te blijven, help je bovendien de wilde rendierpopulatie in het gebied te beschermen. Ga dus niet dwalen door het gebied, maar volg de gemarkeerde route.

In de buurt: De Peer Gynt hytta Wandelroute in Rondane National Park in Noorwegen

De oostkant van het Muskusospad is heel groen - sommarmorgon

Praktische informatie over deze Muskusospad wandeling

Voor onze wandeling op het muskusospad hebben wij twee routes gecombineerd. Het begin en het eindpunt van onze route is Kongsvoll Fjeldstue. Wij hebben 18,2 kilometer gelopen en dit was prima te doen als dagwandeling.

Hoogste punt: 1329 m
Hoogteverschil: ca. 800 meter. Het gebied is erg heuvelachtig en en je zult toch af en toe moeten klimmen
Totale wandeltijd: 5.5 – 6 uur, inclusief rustpauzes
Moeilijkheidsgraad: gemiddeld. Vooral de lengte maakt de tocht enigszins veeleisend.
Beste periode: mei – oktober

Het muskusospad is een populair gebied, waar veel wandelaars komen. Zorg voor goede wandelschoenen, omdat delen van de route erg modderig kunnen zijn (ook, of juist vooral als je de korte route loopt). Het beste kies je dus een dag met goed weer, maar houd er rekening mee dat de weersomstandigheden snel kunnen veranderen. Neem ook voldoende water mee en kleed je in laagjes, zodat je goed voorbereid bent op de omstandigheden.