Wildkamperen in sprookjesachtig Tiveden

Inge ging wildkamperen in sprookjesachtig Tiveden - sommarmorgon.com

Het klinkt als het ultieme gevoel van vrijheid: wildkamperen. Eten bij een kampvuurtje, wakker worden en meteen midden in de natuur staan en niets horen, behalve het stromende water van een beekje in de buurt en zingende vogeltjes. Inge en haar partner Patrick zijn echte outdoorliefhebbers en zij hadden het op hun bucketlist staan: wildkamperen tijdens een meerdaagse hike. Daarvoor trokken zij naar Tiveden, een natuurgebied op de grens van de provincies Västra Götaland en Örebro. Speciaal voor Sommarmorgon.com schreef Inge over haar ervaring met wildkamperen in sprookjesachtig Tiveden.

Patrick wandelen in Tiveden NP Zweden - sommarmorgon.com

Het is eind juni 2016 als we richting Zweden vertrekken. Gepakt en gezakt, met een goed humeur en zonnig weer in het vooruitschiet gaan we op weg naar Tiveden. Wij strijken neer bij de dorpjes Tived en Sannerud, op Camping Tiveden aan het Unden meer. Het water van het prachtige meer is zo schoon dat het als drinkwater wordt gebruikt (de waterkwaliteit wordt natuurlijk wel doorlopend gecontroleerd). Camping Tiveden is een fantastisch fijne camping die gerund wordt door de Nederlanders Hein en Marlies de Kort en hun gezin. De ideale uitvalsbasis voor wandeltochten en meerdaagse hikes, binnen een paar minuten sta je in het nationale park. Op het eerste gezicht lijkt er niet veel te doen in de omgeving, maar als je goed navraagt blijkt er veel te beleven als je van buitensportactiviteiten houdt.

Wandelen in Tiveden National Park in Zweden - sommarmogon.com

Tiveden National Park

Tiveden National Park is een natuurgebied van zo’n 20,3 km² groot, dat in 1983 werd opgericht. Het ligt in het bosgebied Tiveden in de Zweedse provincies Örebro en Västra Götaland en bestaat vooral uit oud bos. De oudste naaldboom schijnt meer dan 400 jaar oud te zijn. Voor schitterende ééndaagse wandeltochten kun je hier prima terecht: er zijn diverse gemarkeerde wandelroutes van tussen de 0,9km en 9,5 km lang. Zo’n groot aaneengesloten stuk oud bos is echt uitzonderlijk in Zuid-Zweden, de meeste bossen in Zweden zijn namelijk aangetast door bosbouw.

Er zijn verschillende ingangen van het park. Bij de ingang vind je een klein bezoekerscentrum met informatie over het park en routekaartjes om mee te nemen. Routes in het Nationaal Park worden trouwens heel duidelijk aangeven met linten om de bomen. De kleur van de cirkels op een lint geven de kleur van de route aan die je volgt (zie foto bij het meer). Vroeger werden alle wandelroutes met oranje tekens aangegeven, wat op veel plekken in Zweden nog zo is, maar hier hebben ze er inmiddels voor gezorgd dat je de routes duidelijk van elkaar kunt onderscheiden. Natuurlijk heel handig als 2 routes elkaar kruisen.

Wandelen in Tiveden National Park

Tijdens je wandelingen loop je door het meest idyllische boslandschap, afgewisseld met schitterende meren, spannende grotten en grote rotspartijen tot wel 10 meter hoogte, ooit door kruiende ijskappen hier heen gebracht. Als elfjes en hobbits echt zouden bestaan dan zouden ze hier wonen, zo sprookjesachtig mooi is het! De wandelroutes bestaan meestal uit smalle paadjes met veel boomwortels, keien, steile klimmetjes en afdalingen, dus je moet redelijk goed ter been zijn en niet bang zijn aangelegd. Maar het uitzicht vanaf de Trollkyrkoberg is de klim meer dan waard. Wandelstokken kunnen hier goed van pas komen.

Meer hiken (in Zweden)? Lees hier meer outdoorverhalen!

Bergslagsleden hiken - sommarmorgon.com

Bergslagsleden

Met onze korte wandelingen door Tiveden National Park konden we natuurlijk nog niet onze bucketlist afvinken: we wilden immers wildkamperen tijdens een meerdaagse hike! Door Tiveden loopt de Bergslagsleden: een 280 km lange trail van noord naar zuid, die bestaat uit 17 etappes. Alle etappes hebben een schuilplek, vuurplaats en toilet (een soort houten dixi). Kaarten van de etappes kochten wij bij de Tourist Information Office in het plaatsje Askersund, ca. 25km van Tived.

Voor ons was 280 km iets te veel van het goede. Een 3-daagse hike leek ons wel bucketlist-waardig, dus besloten we een route uit te zetten die zou starten en eindigen op de camping. Onderweg zouden we een etappe van de Bergslagsleden mee pakken. Het werd etappe 16: de route van Gramón naar Tivedstorp. De totale route was ca. 40 kilometer: Tived – Grámon – Tivedtorp – Tived. Veertig kilometer in 3 dagen klinkt misschien niet ver, maar zodra je de vlakke wegen verlaat doe je over een stuk van 14 km, met bepakking op je rug, al gauw zo’n 6 uur.

De Bergslagsleden wordt overigens heel goed aangeven. Op kruispunten wordt de route aangeven met opvallende blauwe pijlen met daarop het oranje logo van de Bergslagsleden. Op bospaden is het soms alleen een oranje stip op een boom, paaltje of rots.

Tived – Grámon wandelroute - sommarmorgon.com

Dag 1: Tived – Grámon: wildkamperen blijkt ook hard werken

Met zo’n 11 kilo bepakking op onze rug en de volle zon op onze gezichten vertrokken we vanaf de camping naar Grámon, zo’n 16 kilometer. Het grootste deel van deze route liepen we naar het noorden langs de oever van het Unden-meer en bogen uiteindelijk af richting het plaatsje Davidstorp. Een mooie route tussen hoge dennenbomen. Voorbij Davidstorp pikten we de Bergslagleden op en liepen we over smalle kronkelige bospaadjes naar onze avontuurlijke slaapplek bij de schuilhut van Grámon. Hier gingen we dan eindelijk wildkamperen!

Ontdek meer: Nog een nationaal park in Zuid-Zweden: Söderåsens Nationalpark!

Wildkamperen in Zweden - sommarmorgon.com

Na de lange tocht konden we niet even ons tentje neerplempen en de rest van de avond relaxen. Nee, wildkamperen bleek nog best hard werken te zijn. Grámon bestaat uit slechts één enkele schuilhut, zonder aangrenzend meertje of riviertje met drinkbaar water. Gelukkig was er een waterput in de buurt. Hier konden we, met een plastic bakje aan een touwtje, water naar boven halen. Water dat wel eerst een paar minuten moest koken om het te kunnen drinken. Best een tijdrovend klusje om er onze vriesdroog maaltijden en ontbijtje mee te maken, en om er onze drinkflessen mee te vullen voor de volgende dag. (Inmiddels hebben we toch maar twee waterfilters aangeschaft.)

Hout hakken- voor jezelf of voor de volgende wandelaar

Hout hakken: voor jezelf of voor de volgende wandelaar

Naast water koken moest er ook hout gehakt worden. Meestal ligt er bij een schuilhut een voorraadje gehakt hout voor je klaar, zo ook in onze schuilhut. Maar het is in Zweden een goed gebruik dat iedereen na zijn/haar verblijf het voorraadje gehakt hout aanvult voor de volgende bezoeker. Dat is niet uit beleefdheid, maar uit noodzaak, want mocht de volgende wandelaar onverhoopt uitgeput, verkleumd of in een crisissituatie aankomen bij de hut dan kan er direct vuur gemaakt worden. In de buurt van een schuilhut vind je dan ook vaak een gevuld houthok met en een zaag en/of bijl.

Wat bijzonder mooi was om te merken was dat niemand deze spullen jat, niemand deze schuilhutten vernielt of overlast veroorzaakt door bij zo’n hut een feestje te bouwen. Hopelijk blijft dat nog heel lang zo in Zweden.

Overnachten in het Zweedse bos bij Tiveden - sommarmorgon.com

Ons tentje hadden we in het bos opgezet, tegenover de schuilhut, aan de overkant van het pad. (Als je goed kijkt vind je hem ergens op de foto met onze rugzakken). Moe maar voldaan kropen we onze slaapzakken in voor een goede nachtrust in de stille natuur….nou ja, stille natuur… Als je voor het eerst in een onbekend en afgelegen gebied gaat wildkamperen dan hoor je blijkbaar ineens echt van alles! Allemaal onbekende dierengeluiden en geritsel langs de tent. Heel anders dan op een camping. Van slapen kwam dus maar weinig.

Grámon - Tivedstorp- Fika in Tivedstorp - sommarmorgon.com

Dag 2: Grámon – Tivedstorp: Fika in Tivedstorp

De volgende ochtend geen spoor van dieren rond onze tent te vinden natuurlijk; we moesten er zelf erg om lachen. Ons ontbijt bestond uit cruesli en melkpoeder, aangemaakt met gekookt warm water in een ziplock-zakje. Die zakjes kunnen namelijk goed tegen het hete water en het scheelt weer afwas. Met een spork kun je prima uit het zakje eten als je de randen omvouwt. Het vieze zakje neem je natuurlijk mee tot je het ergens in een vuilnisbak kunt gooien.

We vervolgden onze weg over de Bergslagsleden. Een prachtige route, met idyllische plekjes en meertjes en knussige paadjes vol oude boomwortels. Zo’n 14 km tot aan Tivedstorp. (Kijk eens op Instagram als je een indruk wilt krijgen van de trail).

Een biertje drinken in Tivedstorp - sommarmorgon.com

Tivedstorp is echt een gehuchtje, maar ook weer zo idyllisch met die typisch Zweedse rode huisjes! Hier moet je echt naar toe als je in de buurt bent. We waren meteen verliefd op deze plek en de mensen zijn er ontzettend aardig! Er is een (eet)caféetje waar je koffie met huisgemaakt gebak (Zoals de Zweedse Fika betaamt) kunt bestellen of een lekker biertje. Wij troffen het deze avond, er was een live optreden van een leuke coverband. Dus we hebben een biertje besteld en heerlijk buiten op het terras zitten uitrusten en genieten.

Deze tweede dag met volle bepakking klimmen en dalen voelden we wel in onze benen. Het was dan ook fijn om te horen dat er aan de rand van het gehucht een kampeerveldje met sanitair aanwezig was. Geen wildkamperen, maar een prachtige plek waar we fijn konden slapen, zonder “enge” geluiden.

Tivedstorp - Tived wandelen - sommarmorgon.com

Dag 3 Tivedstorp – Tived

De laatste dag van ons avontuur. Stram en stijf rolden we ons tentje uit. Gelukkig hoefden we vandaag niet zo ver te lopen als de voorgaande twee dagen. De route van de Bergslagsleden lieten we achter ons. De route van Tivedstorp terug naar onze camping in Tived (Sannerud) liep dwars door de bossen, een kleine 10 kilometer.

Het pad op dit deel van onze route was iets minder goed aangegeven. Het pad maakte ook geen deel uit van een officiële wandelroute, wellicht lag het daar aan. Het had meer weg van een “gewoon bospad” van dorp naar dorp. Maar ondanks dat bleek het pad wel een eigen naam te hebben, dat zagen we toen we aan de andere kant het bos uitkwamen. De “Kyrkstigen”, met haar eigen sprookjesachtige naambordje, precies zoals echt alles in dit gebied iets sprookjesachtigs heeft!

De laatste 5 kilometer liep over smalle paadjes langs de doorgaande weg. Terug naar Tived, waar we blij en voldaan een vinkje toevoegden aan onze bucketlist.

Ontdek meer: Hiken met Husky’s en wildkamperen in Noord-Zweden: een unieke wilderniservaring

Een geslaagde eerste ervaring met wildkamperen voor Inge en Patrick - sommarmorgon.com

Een geslaagde eerste ervaring met wildkamperen

Zou jij graag eens een meerdaagse tocht willen maken en onderweg willen wildkamperen, maar weet je niet waar je dit goed kunt proberen…ga naar Tiveden in Zweden. Wij waren geen doorgewinterde avonturiers of hele ervaren lange afstand hikers toen we aan deze tocht begonnen, en dat zijn we nog steeds niet trouwens. Maar het is ons wel bijzonder goed bevallen! Als ik je een tip mag geven: Laat de campingeigenaar altijd weten welke route je gaat wandelen en wanneer je verwacht terug te zijn. Vraag ze eventueel om advies tijdens je voorbereidingen van je tocht. Eigenaar Hein had zelf ook een meerdaagse tocht gewandeld over de Bergslagsleden, hij kon ons veel vertellen. Veel hike plezier!

Over Inge

Inge en haar partner Patrick wonen in het zuiden van Nederland. Ze hebben twee honden: Ties en Floor, die graag meegaan tijdens wandeltochten. Inge is een echte outdoor liefhebber en wandelt, fietst én golft graag. Volg Inge op Instagram.

Dit artikel bevat affiliate links