Drie weken ongerept natuurschoon in Noord-Scandinavië + VIDEO

Drie weken ongerept natuurschoon in Noord-Scandinavië

Drie weken, drie landen, 8000 kilometer. De afgelopen weken heb je al verschillende artikelen kunnen lezen over onze belevenissen en de gebieden die we aandeden tijdens onze roadtrip door het uiterste noorden van het Europese vastland. Wat ik echter nog niet gedeeld heb is de route die we hebben afgelegd tijdens onze reis naar De Noordkaap. Drie weken ongerept natuurschoon in Noord-Scandinavië, met af en toe ter afwisseling een stad of meer toeristische plek. En vooral: veel de wandelschoenen aan en de natuur verkennen. In deze blogpost vertel ik je meer over de route die we aflegden. Ook deel ik de aftermovie die ik maakte, om je een nog beter beeld te kunnen geven.

De eerste reisdag: destination Göteborg!

Het is zaterdag heel vroeg op de ochtend als we in de auto stappen, klaar voor onze eerste etappe richting Noord-Scandinavië. Op deze eerste dagen staat er een rit van meer dan 1100 kilometer op het programma. Zoals altijd nemen de ferry van het Duitse Puttgarden naar Rødby in Denemarken. Het zorgt altijd voor een rustmomentje en het is heerlijk om na uren rijden over de Duitse autobaan even je benen te kunnen strekken. Dan gaan we de via de brug naar Malmö: eindelijk, we zijn weer in Zweden!

Göteborg hebben we vaker bezocht, maar de archipelago van deze stad kennen we nog niet zo goed. Die verkennen we dus deze dagen. Ook proberen we hier de elektrische step uit en bezoeken we op die manier onze favoriete plekken in de stad.

Rondreis Noord-Scandinavië- tussenstop Lillehammer

Dag 4: we laten Zweden achter ons: op naar Trondheim!

Na twee volle dagen in Göteborg staat de auto weer klaar om ons de grens naar Noorwegen over te brengen. Voor vandaag hebben we Trondheim als eindbestemming gekozen. Vanuit Göteborg hebben we twee mogelijkheden om daar te komen en we kiezen voor de ietwat toeristische route. Die route komt namelijk langs Lillehammer, het dorp waar in 1994 de Olympische Spelen plaatsvonden. Ikzelf was toen echt te jong om dat bewust te volgen, maar enkele jaren geleden zag ik wel de serie Lilyhammer op Netflix. Een geniale serie! Onder het motto ‘nu we toch in de buurt zijn’ rijden we dus maar een beetje om, zodat we hier even kunnen rondwandelen.

zien en doen in Trondheim - Amy in Bakklandet - sommarmorgon.com

Onze route vervolgt zich in de richting van Trondheim. Het wordt steeds kouder en het weer slechter. Ojee, is dit wat Noord-Scandinavië ons deze zomer gaat brengen? Trondheim blijkt echter, ondanks de vele regen die valt, een hele gave stad om te zijn. Echt de moeite waard om eens te bezoeken!

Lees meer: een citytrip naar Trondheim is echt een aanrader

Rondreis Noord-Scandinavië- poolcirkel - sommarmorgon

Dag 6-7: Kilometers maken

Tja, als je Noord-Scandinavië wilt bereiken zul je kilometers moeten maken. Dat is dan ook wat wij twee dagen achter elkaar doen. Vanuit Trondheim reizen we in twee dagen naar Skibotn, onze volgende bestemming. Op veel plekken mag je niet harder dan 90 kilometer per uur (op sommige plekken langzamer) en het is relatief rustig op de weg, dus het rijdt vrij comfortabel. Gelukkig wordt ook het weer langzaam beter naarmate we noordelijker komen. Op dag 6 gaan we rond 18 uur ’s avonds de poolcirkel over: we betreden nu echt het hoge noorden!

Rondreis Noord-Scandinavië- varen door de fjorden

We overnachten ’s nachts in het Tysfjord Turistsenter AS en nemen de volgende dag de ferry Bøgnes- Lodingen die ons een stukje door de Noorse fjorden vaart. Aan de overkant van het water gaat de hoofdweg weer verder en vervolgen wij onze weg. Het is een prachtige route langs het water, je kijkt je ogen uit! We spotten de eerste elanden in het wild en komen ’s avonds moe aan in onze prachtige Airbnb: een schapenboerderij!

Rondreis Noord-Scandinavië- Lyngseidet

Dag 8-10 Ongerept natuurschoon in Noord-Scandinavië

De eerste ochtend in Skibotn worden we wakker van het geluid van de schapen op de achtergrond. Erg rustgevend! In Noord-Scandinavië gaat in de zomer de zon niet onder en we zijn nu precies hoog genoeg om de eerste middernachtzon te spotten. In deze omgeving is ontzettend veel prachtige natuur, dus deze dagen staan in het teken van wandelen. We gaan de grens over naar Finland om een waanzinnige hike te doen rond het drielandenpunt Noorwegen, Zweden en Finland. Daar ga je zeker nog iets van teruglezen hier!

Bekijk vooral mijn video even om een beeld te krijgen van hoe die lichte nachten er precies uitzien. De eerste beelden uit de video zijn geschoten met de drone rond 1 uur ’s nachts. Leuk om te weten: hierna moesten we nog een halfuur terug wandelen vanuit de bergen en een uur naar de Airbnb terug rijden. Je moet er iets voor over hebben…

Visit Nordkapp - sommarmorgon.com

Dag 11: De Noordkaap!

Nadat we op dag 10 weer de auto ingestapt zijn, komen we aan bij onze volgende stop: Skaidi. Dit dorpje is onze uitvalsbas voor hét doel van deze reis: De Noordkaap. Het noordelijkste puntje van Europa stond hoog op onze lijst en hebben we nu dan toch eindelijk bereikt. Zo gaaf!

Lees meer: Een bezoek De Noordkaap in de zomer

Cani-hiking in Lapland - Amy

Dag 12-14 Hiking met Husky’s in Zweden

Na ons bezoek aan De Noordkaap is het weer tijd om af te zakken naar het zuiden. We zijn over de helft van onze reis en er staat nog van alles op het programma. We rijden via Finland terug naar Zweden en nemen even buiten Kiruna intrek in een Airbnb. We zullen hier echter niet veel zijn, want we hebben iets moois op de planning staan: hiken met husky’s!

Op de eerste ochtend op deze plek word ik voor het eerst wakker als 30-jarige. We vieren mijn verjaardag met wat cadeautjes die zijn meegebracht uit Nederland. Ook eten we een taartje in het kleine centrum van Kiruna om vervolgens koers te zetten naar de husky farm van Jenni en Per. Vanaf hier gaat mijn grootste verjaardagscadeau van start: de meerdaagse hike met husky honden. Deze ervaring zou ik iedereen willen aanraden, zelfs als je gewoon een paar uur gaat wandelen. Ik kijk hier met veel plezier op terug.

Lees meer: Een meerdaagse hike met husky’s in de Zweedse bossen

Grodkällan Arvidsjaur - sommarmorgon.com

Dag 15: Een volle dag: Messaure, Jokkmokk en Arvidsjaur

Opnieuw een reisdag, maar ook veel op het programma. Of althans: dat besluiten we on the go. Vanaf hier hebben we eigenlijk geen plannen meer. We weten alleen dat we over een paar dagen in Skåne, Zuid-Zweden, moeten zijn voor afspraken om bruiloftslocaties te bekijken. Daarom maken we het plan dat we in twee dagen naar Stockholm rijden en ondertussen tijd nemen om hotspots te bekijken.

Ájtte Museum Jokkmokk

Op dag 1 is ons einddoel het industriestadje Arvidsjaur. Vanuit Kiruna rijden we via een omweggetje naar Jokkmokk om even langs Messaure te kunnen rijden. In Jokkmokk lopen we wat rond, bekijken we wat winkeltjes en bezoeken we het Ájtte Museum. Ájtte is het belangrijkste museum over de cultuur van de Sami, de oorspronkelijke bewoners van Noord-Scandinavië. Ook vind je hier informatie over de Scandinavische bergen met hun flora en fauna. Een must visit, zou ik bijna zeggen!

Tot slot bezoeken we in Arvidsjaur Grodkällan på Slengmyren. Dit bijzondere meer is zo helderblauw, echt prachtig. We maken een vuurtje, eten wat en zetten dan koers naar ons hotel voor de nacht.

Lees meer: Messaure – de stad die van de kaart verdween

Dag 16-17: Stockholm!

Vanuit Arvidsjaur zetten we koers naar Stockholm. Vandaag moeten we weer even flink kilometers maken, want anders wordt het echteen latertje vanavond. Als we ’s avonds laat in de stad met een drankje op een terras zitten, moeten we toch wel even wennen aan de donkerte. De klaarlichte nachten hebben we definitief achter ons gelaten.

Lees meer: Mijn tips voor een citytrip Stockholm

Golfen in Skåne - sommarmorgon.com

Dag 18-21: Zuid-Zweden

Om onze reis af te sluiten verblijven we nog enkele dagen in Zuid-Zweden. We verblijven in dezelfde Airbnb als vorig jaar, bij Mikael en Liv. Zulke lieve mensen! De dagen hier gebruiken we om mogelijke trouwlocaties te bezoeken. We proberen hier even bij te komen van ons volle programma van de voorgaande weken door lekker te gaan golfen, even aan het strand te liggen en te shoppen in Malmö. Met een goedgevulde boodschappentas vertrekken we uiteindelijk weer huiswaarts.. met alle herinneringen vers in het geheugen.

Lees meer: Op citytrip naar Malmö? Bekijk mijn tips!

Onze route bekijken? Check hem hier!

Zelf een reis door Noord-Scandinavië plannen? Misschien heb je hier iets aan!

Wat vond jij van onze reisroute door Noord-Scandinavië? Zou jij een reis naar de Noordkaap willen maken?