Roadtrip Zweden, Oostenrijk, Polen en Slovenië

Roadtrip Ystad amy

Hi allemaal! Ik ben weer thuis na drie fantastische vakantieweken! Samen met M. en onze nieuwe auto maakte ik een roadtrip door Zuid-Zweden, Oostenrijk, Polen en Slovenië. Ik houd enorm van het maken van roadtrips, omdat je heel flexibel bent én veel ziet. De afgelopen drie jaar gingen we steeds naar het noorden van Europa, maar dit jaar besloten we eens voor een andere route te gaan. Dit resulteerde in een roadtrip van drie weken, vier landen en 4750 km op de teller. Een groot deel van de vakantie bestond uit actieve uitstapjes (hiken in de natuur, kanoën, steden bezoeken, etc.), maar we hebben de laatste dagen ook besteed aan lekker relaxen aan het strand. Ik geef je graag een impressie van onze reis!

Onze route

Allereerst de route. Wellicht komt het een beetje vreemd op je over: waarom eerst naar Zweden, om vervolgens naar Oost-Europa af te reizen? Zoals de vaste lezer van mijn blog wellicht weet voelt Zweden voor mij als mijn tweede thuisland. Ik kom er graag en vaak, het liefst meerdere keren per jaar. Normaal gesproken reizen M. en ik echter direct door naar Midden- en Noord-Zweden. Na mijn positieve indruk van Skåne afgelopen mei, wilden we er dus ook graag eens samen naartoe. Vanuit Ystad kun je heel eenvoudig in een paar uurtjes met de (nacht)boot naar Swinoujscie, Polen. De zus van M. woont in Wenen en was eind juli jarig en die feiten bij elkaar opgeteld zorgden ervoor dat we besloten tot deze route. De laatste dagen van de reis hadden we niet vooraf vastgelegd en lieten we afhangen van het weer.

roadtrip 2016

Bron: Google Maps

Accomodaties

Alle accomodaties waar we verbleven hebben we geboekt via Airbnb. Dit doen we normaal gesproken altijd in Zweden en besloten we ook nu weer te doen. De accomodaties boekten we voorafgaand aan onze reis. Twee dagen voor ons vertrek naar Kraków besloten we dat we ons verblijf daar op voorhand al wilden verlengen en dit ging super makkelijk. We sliepen in Zweden in een stuga (houten huisje) op het terrein van een Zweeds/Nederlands gezin, daarna sliepen we steeds in een appartementje dat speciaal voor toeristen was ingericht. In Wenen sliepen we in het appartement van mijn schoonzus, ideaal!

Stop 1: Skåne, Zweden

Roadtrip Ystad harbour

We begonnen onze trip in Skåne, de meest zuidelijke regio van Zweden. Skåne bestaat naast bossen en parken uit zandstranden, prachtige kustplaatsjes en geweldig eten. Het klimaat is relatief warm en mild, zoals jullie al konden zien in mijn vlogs van mei. Tijdens ons verblijf was het weer prima: af en toe regen, maar ook zon en 22 à 23 graden. Een perfecte temperatuur om lekker actief bezig te zijn en dat deden we dan ook.

Roadtrip Helsingborg

We vierden mijn verjaardag in prachtig Malmö, fietsten wat rond en  en aten daar heerlijke sushi. Ik was natuurlijk in mei al in Malmö geweest en kon M. daarom diverse plekken laten zien. We fietsten rond, shopten wat in de vele leuke winkels en genoten van de groene parken. Een paar dagen later bezochten we de hele mooie havenstad Helsingborg. Helsingborg is een klein stadje met veel sfeer waar ze zelfs een tropisch strand met palmbomen hebben (aangelegd, haha)! Vanuit de middeleeuwse uitkijktoren Kärnan heb je een prachtig uitzicht over de stad en het is erg leuk om lekker te struinen door de oude straatjes! De awards voor het lekkerste ijsje van deze vakantie en de beste gratis stadswifi mogen trouwens absoluut naar Helsingborg! :-)

Roadtrip Söderåsen

Met een kanotocht, een middag golfen én een hike (met bbq!) door nationaal park Söderåsen hadden we drie sportieve dagen ingepland. Extra leuk is dat Söderåsen een app heeft, waardoor je tijdens het hiken steeds op de hoogte blijft van historische feitjes over de plek waar je bent. De laatste dag spendeerden we in Ystad, waar een bezoek aan Olof Viktors natuurlijk niet kon ontbreken. Ik was tijdens mijn eerdere bezoek zó enthousiast, dat ik dit M. heel graag wilde laten zien! We lunchten er en kochten wat lekkernijen voor het thuisfront. Daarna was het tijd voor de ferry naar Polen!

Stop 2: Kraków, Polen

Roadtrip Krakow paard

Vanuit Ystad namen we dus op zondagavond de nachtferry naar Polen, waar we op maandagochtend om 5.30 uur aankwamen. Om 4.45 uur werden we door de bemanning uit ons bed gebeld (vroeg!) en na een snelle douche verlieten we de boot. We vervolgden onze roadtrip in de richting van Kraków, in het zuiden van Polen. Na een autorit van een uur of 8 kwamen we aan bij ons appartement, wat op ongeveer 10 minuutjes lopen van het centrum lag. Een perfecte locatie! Omdat de Wereldjongerendagen in Kraków gehouden zouden gaan worden, werd er al het een en ander opgebouwd in de stad en zag je langzaam verschillende groepen de stad binnen druppelen.

Roadtrip Wieliczka

Vanwege die Wereldjongerendagen zou Auschwitz vanaf woensdag gesloten zijn en daarom besloten wij meteen de dag na aankomst in Kraków al een bezoek te brengen aan deze plek. Het bezoek aan Auschwitz maakte diepe indruk op me. Het maakt de gruwelijkheden die hebben plaatsgevonden zo concreet en ik moest er ook echt even van bijkomen. In de avond dronken we een borrel op de Grote Markt en stonden we nog even extra stil bij hoe goed wij het eigenlijk hebben. De dag erna was het tijd voor een wat luchtigere activiteit: de Wieliczka zoutmijn. Het is erg indrukwekkend om zo diep onder de grond te gaan en door lange gangen vol zout te lopen! De lucht was zo zuiver en ‘licht’ dat merkte je echt met ademen (het verschil was vooral te merken toen we weer buiten stonden), zo bijzonder!

Roadtrip Krakow

Natuurlijk was het ook tijd voor het ontdekken van de stad zelf en ik moet zeggen: Kraków heeft mij echt verrast. Wat een prachtige stad met mooie gebouwen en pleinen, vooral rond de Grote Markt en de berg Wawel! Ik heb de stad ervaren als een knusse, maar levendige stad met een bijzondere historie. Een deel van die historie leerden wij kennen door een gratis, maar vooral erg leuke guided tour door de stad. In de omgeving van de stad is trouwens ook genoeg te doen! Tijdens ons verblijf was het zo warm dat we lekker wilden zwemmen en daarvoor reden we naar een dorpje op nog geen 10 km afstand van Kraków waar we heerlijk een dag bij een meer hebben gelegen. Ik zal er nog een uitgebreidere blogpost over schrijven, maar ik vind Kraków een echte aanrader!

Stop 3: Wenen, Oostenrijk

Roadtrip Polen bergen

Vanuit Kraków reden we via het enorm toeristische Poolse stadje Zakopane en Slowakije naar Wenen via allerlei dorpjes. Uitzichten als deze… ik vind ze prachtig (hashtag no filter)! We kozen dan ook bewust voor een route door de bergen in plaats van voor de snelweg. Wat is dit ontzettend mooi om hier doorheen te rijden, puur genieten!

Roadtrip Wenen

Wenen is met ruim 1,8 miljoen inwoners veruit de grootste stad van Oostenrijk en is vooral bekend vanwege haar rijke historie in klassieke muziek en opera, maar ook vanwege de prachtige architectuur. Door al die mooie gebouwen, zeker in de binnenstad, blijf je je ogen uitkijken en wil je alleen maar meer zien.

Roadtrip fietsen

Dat meer zien is heel eenvoudig als je Wenen op de fiets verkent. Dat kan heel eenvoudig door het fantastische citybike systeem. Op verschillende plaatsen in de stad kun je een fiets halen of terugbrengen, het eerste uur fiets je gratis. Ideaal dus om je snel tussen de vele stadsdelen, highlights en restaurants te bewegen. En dat is precies wat wij deden! Samen met mijn schoonzus en haar vriendin fietsten we de hele stad door om dat, door de enorme hitte, regelmatig af te wisselen met drankjes op een terrasje. Heerlijk en super gezellig!

Roadtrip schönbrunn

Natuurlijk mocht een bezoek aan Slott Schönbrunn niet ontbreken en daar besteedden M. en ik met gemak bijna een hele dag. Na een uitgebreide tour door het prachtige paleis maakten we de klim naar de Gloriette, in de tuin van het paleis. Ondertussen zwierven we door een labyrint en bekeken we de mooiste planten. De derde volledige dag van ons verblijf stond in het teken van slenteren door de Weense straten en af en toe een winkel induiken… shoppen kun je hier immers naar hartelust!

Stop 4: Portorož, Slovenië

Roadtrip Slovenië visschotel

En toen waren we alweer 2,5 week onderweg met onze roadrip en moesten we beslissen wat de volgende stop zou zijn. In Oostenrijk blijven, of misschien naar Praag? De weersvoorspellingen deden ons echter besluiten nog iets verder af te zakken naar het zuiden: Slovenië. De kustlijn van Slovenië is slechts 47 kilometer lang en kent enkele erg mooie badplaatsen waaronder Portorož; een van de meest toeristische plaatsen van het land. Dat was duidelijk te merken; hier genieten veel Italianen, Slovenen, Oostenrijkers én…. Nederlanders van hun vakantie! Het ligt aan de Adriatische zee en er hangt een geweldige mediterraanse sfeer. Dit gaat gepaard met onder andere heerlijk eten; de lekkerste visschotels komen voorbij. Daar moesten wij zeker even van proeven, dat snap je.

Roadtrip Slovenië Piran

Onze dagen in Slovenië bestonden vooral uit zwemmen, zonnen, struinen door de dorpjes met hun nauwe steegjes en fantastische uitzichten en heerlijk eten als fijne afsluiter van de vakantie. Ondanks dit luie programma heeft het land mij enorm verrast, met name onderweg. Het land is enorm groen, heeft prachtige bergen en geweldige uitzichten… wat is het prachtig! Een hele andere kant van het land dan de havenstad Piran en de badplaats Portorož waar wij waren. Ik wil absoluut eens terug om hier meer van te zien!

Heb jij wel eens een roadtrip gemaakt door verschillende landen? Wat zijn je plannen voor deze zomer?

Delen:

14 Reacties

1. 3 augustus 2016 / 3 augustus 2016

Wauw, vooral Wenen ziet er mooi uit en wat gaaf dat je zo’n actieve vakantie hebt gehad waarin je zoveel gezien hebt :) Mjin broer is momenteel ook op roadtrip met zijn vrienden. Ze gaan langs Denemarken, Zweden, Noorwegen en de rest ben ik vergeten, haha. Zelf wil ik ook nog wel een keer een roadtrip maken!

4 augustus 2016 / 4 augustus 2016

Wauw, dat wordt vast een onvergetelijke reis voor je broer! Scandinavië is fantastisch! <3 Enne.. zeker doen hoor, you won't regret it!

2. 3 augustus 2016 / 3 augustus 2016

Wat een mooie en leuke roadtrip hebben jullie gemaakt. Super gaaf!

3. Dalinka
    3 augustus 2016 / 3 augustus 2016

Wat heerlijk zo’n roadtrip! Naar Oostenrijk in de zomermaanden zou ik nog wel willen (ik wil zoveel hahaha). Tot nu toe alleen in de winter gezien, wat ook al erg mooi is. Maar Oostenrijk heeft natuurlijk ook prachtige groene natuur.

4 augustus 2016 / 4 augustus 2016

Zeker weten, je kunt er heerlijk wandelen! En in Wenen is het in de zomer bijvoorbeeld heel warm.. dus absoluut een must-visit in de zomer!

4. 3 augustus 2016 / 3 augustus 2016

Wauw wat een onwijs mooie roadtrip hebben jullie gemaakt! Nog nooit een reis door verschillende landen gemaakt maar Slovenië ziet er verrassend mooi uit!

4 augustus 2016 / 4 augustus 2016

Is absoluut prachtig en zeker de moeite van het bezoeken waard!

5. 4 augustus 2016 / 4 augustus 2016

Wauw echt mooi! Wij hebben geen roadtrip door verschillende landen gemaakt. Wel door 1 land.

6. 4 augustus 2016 / 4 augustus 2016

Wat een prachtige route hebben jullie afgelegd zeg… Leuk verslag heb je ervan gemaakt, genieten met een grote G zo te lezen<3

Ik hoop nooit echt een road trip gemaakt door verschillende landen, lijkt me wel gaaf eens te gaan doen!

7. Renee

Mooie foto’s!

8. 9 augustus 2016 / 9 augustus 2016

Super gave roadtrip zo te zien! We hebben roadtrip door Italië gedaan en ik heb ontzettend genoten. We zijn ook door Oostenrijk heen gereden en dat vond ik ook erg mooi om te zien. Mooie foto’s heb je gemaakt!

9. 29 augustus 2016 / 29 augustus 2016

Wat een leuke roadtrip!
    Je hoort deze landen niet vaak in 1 combinatie.
    Had je genoeg aan 3 weken?

Prachtige foto’s!

10. 16 januari 2017 / 16 januari 2017

Wat een mooie foto’s! Als ik nog een keer een lange road trip ga maken zullen deze landen zeker niet missen!!

Joris

11. 30 september 2017 / 30 september 2017

Fikse roadtrip! Leuke combinatie van natuur, cultuur en relaxing :)